3. nap (htf)
Fertrkos – Fert-t (osztrk oldal) – Fertrkos
A fenti, utols mondatbl szinte minden ssze is jtt, kivve a verfnyes, szlmentes nap. A tbbi megllja a helyt. A napfny hinya, illetve a szl „pluszossga”, egybl el is intzte a kalandot kora reggelre.
Eskopogsra bredtnk. Kinzve az idjrs lehangol, tartsnak grkezik az es, s mg a szl is fj, nem kicsit! Nha szakad, nha csak „eseget”. Reggeli alatt kzsen megbeszltk, hogy max. 12-ig vrunk. Ha addig nem dl el az idjrs, akkor lefjjuk a mai napra tervezett nagy trt. Nincs rtelme elindulni ksn, fleg szakad esben, mert sosem rnk haza.
Egy csendesedni ltsz idszakban megdumltuk: 10.00 rakor induls. gy is lett, addigra felmlhztunk s… Persze, hogy esik!!! De most mr mindegy… ha nekikszldtnk, akkor most mr megynk! A „boltozs” utn a korbban mr bejratott ton tekertnk ki a kiktbe. H, ez j menet volt! pp idben befutottunk a kiktbe. Mr csak jegyet kell venni s mehetnk!
Azaz mehetnnk, ha jrna a komp. Megtudtuk: mivel esik, s fj a szl, ezrt forgalom sincs, gy a komp sem jr. Ha t is vinne a tloldalra, ott sem lesz „visszfuvarja”, gy a fnkasszony nem engedlyezte a kompok elindulst, pedig a kapitny szvesen tvinne minket. (Na, itt rzdik igazn a kereslet-knlat!) Nlunk, pl. a Balatonon, ha az idjrs engedi, a menetrendszerinti komp elindul, ha van utas, ha nincs. Itt meg… csak akkor, ha „megri”.
A kapitny kzli, hogy 14.00 rra van egy bejelentkezett csoportjuk, velk tvisznek minket is, ha ez j neknk. Gyors fejszmols: ma le kell tekernnk 80-85 km-t. Ez idelis esetben (szembeszl nlkl) is 5-6 ra tekers, pihens, nzelds nlkl. A vgkvetkeztets: ez az idpont neknk mr ks a t megkerlsre.  Toporgs, fejtrs… mi is legyen? Menjnk vissza, vagy induljunk el ezen az oldalon, s tekernk, amg jl esik (vagy jl nem „esik”?), majd vissza a szllsra?
Kapitny ltva ttovzsunkat, illetve azt, hogy mennyire szeretnnk tjutni a tlpartra, egy magyarul beszl „inason” keresztl adott egy tuti tippet. Prbljuk ki a 200 mterre tallhat „msik” trsasgot, htha k tvisznek. Mit veszthetnk? Nyeregbe!
Itt, ahogy megtudtk mit is szeretnnk, nem tkltek sokat! Kertettek egy tks kapitnyt, aki a nagy hajt lecserlte egy kicsire… s mr indulhattunk is a tlpart fel! s ezen nem agyaltak rkat, pikk-pakk dntttek. Ezt mirt nem tudtk az els helyen is megtenni?
(Meg kell jegyeznem: Itt is kzltk, hogy csak az oda t a biztos, a visszat bizonytalan!) Ezrt mg az tkels eltt felajnlottam a tbbieknek a visszatrs lehetsgt (Szami s n tuti megynk, tbbiek mg dnthetnek!). Elmondtam, ha tkelnk nincs visszat, csakis az, hogy a tavat megkerljk. Egyhangan dntttnk: Tekerjnk!!!! (Halkan jegyzem meg, azt is csak rsban… mg mindig esik!!!  )
Utunk els szakasza a t mellett vezetett. A bors id, a bors kedv ellenre is el kell mondani: szp ez a tj!!! Tele madarakkal, vadregnyes ndasokkal, egyszval LETTEL.
Az t mentn tbb magasles mellett tekertnk el. (Az osztrk oldalon, a t melletti ton, kb. 10 kilomterenknt tallhat kiptett kerkpros pihen, esbell.) Persze, hogy fel kellett menni egyprra, hogy fotzhassunk, illetve nhol tvcsvel gynyrkdhessnk a tjban, illetve az lvilgban, egyb ltnivalkban.
Mg nem rtk el a Hlle utn tallhat nagy kiltt, amikor az egyik pihennl vi kisebb nemtetszst fejezte ki az idjrs, illetve a folyamatos hideg, „szembeszl” miatt. Felajnlottam, ha gondolja, forduljon vissza. Ha szerencsje van, lesz komp, ami visszaviszi. Bizonytalan, de mgis rvidebb ez a lehetsges t. Ha „nem van komp”, akkor... passz! Dnttt: Velnk jn. Utlag gy tnt, hogy nem bnta meg ezt a dntst.
Podersdorf eltt az t itt vezet legkzelebb a thoz. Pr kilomter megttele utn ismt egy kiltbl gynyrkdhetnk az elnk trul panormban. Persze, hogy ide is fel kellett menni s jl lefotzni, tvcsvel megnzni a megannyi rdekessget! Lttunk itt tbb ezer madarat, egyb ltvnyossgot. Pl. lttunk „vzi-lovakat”!!! Na, j! Legyen igazad! Csak lovakat a vzpart mellett. A kilt melletti, „tjh” esbellban eltlttt rvid pihen utn folytatjuk utunkat. Ami mg ehhez a helyhez kthet, s nagyon is fontos esemny volt szmunkra: kb. itt llt el az es, 12.30 krl. Ma mr nem esett tbbet, de j is volt ez!!!
Podersdorfban rvidke megllt ejtettnk meg, ezrt csak cmszavakban errl: vsrls, pihen, fotzs a strand mellett, a vilgttoronynl. Mivel mg korn volt az ebdhez, ezrt folytattuk utunkat. Az otthonrl hozott kajt Neusiedl-ben, az t mellett lv pihenben fogyasztottuk el.
Purbach eltt szoksos fotmnink miatt meglltunk kattintgatni. A csajok elre mentek, azzal a cmszval, hogy mi „majd gy is berjk ket”. Mr korbban is volt ilyen, akkor is, most is mondtam, hogy csak tovbb a Lenini, akarom mondani a B10-es ton. k ezt messzemenkig betartottk (de milyen „messze” elre mentek!!! ).
Szval a csajok elresiettek… eltvedni! (Valahogy gy vagyok ezzel ilyenkor, ha valaki nem a megbeszltek szerint tnykedik, mindig belm bjik a kisrdg. Ha nem vrtatok meg, kln utakat akartok jrni, akkor menjetek! De mi minek siessnk emiatt? Ilyenkor mg knyelmesebben, mint eredetileg terveztk volna… rrnk fotzni, nzeldni. Majd tallkozunk valahol… ha gy gondoljtok, hogy megvrtok, vagy majd legksbb a szllson. Kinttem mr abbl, hogy elvrjam: engem, mint travezett vakon kvessenek. Br megjegyzem, nha jl jhet ez msnak is. Vagy, mert ismerem az utat, vagy csak n tudom merre kell/akarunk menni, vagy mert nlam van trkp, vagy csak simn rdemes, mivel tudok pr „titkot” a helyrl. De ha nem ht nem… )
Szval a csajok: Mivel nem voltak a megbeszlt helyen, a vrostblnl, mi szpen betekertnk, krbefotztunk mindent a vrosban, ami minket rdekelt. Ez leginkbb a kmnybl kiemelked turbnos trkfej volt.
„A trk trtnete: Vajon mit keres ez a turbnos trkt brzol kszobor a Schulgassn egy rgi fsts konyha tetejn? Az plet a 17. szzadban egy szlsgazd volt. A trtnet gy szl, hogy a vrost kirabl trkk kzl az egyik annyira bergott a pincben, hogy mire kijzanodott, trsai mr tvol jrtak. A konyha kmnyn t akart meneklni, de a purbachiak elfogtk, megkegyelmeztek neki s befogadtk. A hzban ma a Trken Keller nev vendgl mkdik.”
Szval, ahogy tekernk ki a vrosbl, mr pp azon agyalva, hogy mondjuk el otthon a rossz hrt? „Elvesztettnk kt embert!” Amikor halljuk m, hogy valaki nagyon kiabl. Neknk!!! Magyarul!!! „Hege, h Hege, h, stop…!” Kiderlt, amg mi „vrosnztnk”, addig a csajok inkbb lementek, valami msik ton a kiktbe (pasizni???). Nem tudom ki jrt jobban, de mi azt lttuk, amit elterveztnk, amit szerettnk volna. s k? 
Rustig igazn semmi nagy durrans nem trtnt velnk, pedig tbb teleplsen is ttekertnk. Ezekbl a teleplsekbl kb. csak annyit nztnk meg, amennyit a nyeregben lve is lttunk. Tbb pihenvel, illetve fotzssal teljestettk ezt a tvot. (Ami fontos inf lehet, legalbbis neknk az volt. Nha mr elmondhattuk a htralv szakaszon, hogy „htszelesek” voltunk. Az egsz napos szl nem gtolta, hanem nha mr-mr segtette a haladsunkat.)
Na, eljtt az, amire vrtunk, bertnk Rustba! Amg el nem rtk a belvrost, mg csak a kls rszeken tekertnk, Szami tbbszr is szv tette, hol van az, amit elre beharangoztam? Hol van az a „csodlatos vros”, amit grtem? Na de jtt a belvros, s eljtt az is, amit ettl vrtunk! s most tadom a szt a net-nek:
„Rust: A glyk s a bor vrosa!
A Fert-t krnyknek legszebb teleplse, a trtnelmi Magyarorszg legkisebb szabad kirlyi vrosa, az itt l glyk keleplstl mindig hangos. A bjos hangulat Ruszt, a szl s a bor vrosa.
A Fert tj rszeknt vilgrksgi vdettsget lvez, a t nyugati partjn fekv Rust (Ruszt) kzpkori vrosfalakkal krbevett belvrosnak szinte minden plete memlk.
A pr utcbl ll trtnelmi vroskzpont tele van hangulatos ttermekkel, helyi bort mr borozkkal. A kzponti tr a hromszglet: Rathausplatz. Itt vannak a legrdekesebb ltnivalk, de rdemes vgigstlni a hangulatos Hauptstrassn s a mellette lv Conradplatzon is, itt sszpontosulnak a klasszikus kis heuriger-ek, Buschenschank-k (borozk). A vros lakinak vszzadok ta a szl- s bortermels a f foglalatossga. A kirlyi udvar 1524-ben engedlyezte, hogy a ruszti borszok "R" bett ssenek hordikra affle mrkajelzsknt, s ez a jel a mai napig megmaradt a parafadugkon.
A bor mellett a msik szembetn dolog a szinte minden kmnyen kialaktott otthonos glyafszek. Nem vletlenl hvjk Rusztot a glyk vrosnak. Tavasztl szig hangos a vros a glyk kelepelstl, nhny madr olyan jl rzi magt itt, hogy el sem repl sszel.
Az egykori vrosfal megmaradt rszei rszben belepltek a klnbz hzakba, rszben hatroljk azokat. A patins polgrhzak sok helyen rzik eredeti renesznsz vagy barokk stlusukat. A homlokzatokat sgrafittk, stukkk dsztik, tbb pletbe is be lehet menni, krlnzni az udvarban. Klnsen festiek a nagyobb utckat sszekt kis kzk, rgi hzaikkal, bels udvaraikkal.
A Hauptstrasse szinte minden plete figyelmet rdemel, a nagyrszt ktszintes, dszes homlokzat polgrhzak egysges utcakpet alkotnak.”
Azt hiszem, ennl tbbet n sem tudtam volna sajt ktfbl hozztenni! Szp volt a belvros, megrte itt hosszabban elidzni. Remlem, ezt a hangulatot az itt ksztett fotk rszben vissza fogjk adni majd!
Lassan a nap vgre rtnk, mr csak haza kellett gurulni. Most is a kijellt kerkprton tekertnk. Ez az tvonal hasonl a magyar oldalon lertakhoz: „az t hosszabb is, sokkal tbb benne a le-fel az orszgthoz kpest”. De ez is megrte! Forgalom szinte „0”. Csods kilts, panorma a Fert-tra! Kr lett volna kihagyni, mgha dombosabb is!
Hazaton megbeszltk, hogy a reggeli ksei induls miatt, vrhatan ksn is rkeznk a szllsra. Nehogy bezrjanak a vendglk, ahol meleg vacsit tudnnk abszolvlni (amit bven megrdemeltnk a mai nap utn), ezrt a bicajokat le sem mlhzzuk, hanem egybl eltekernk a vendglbe s degeszre esszk magunkat. gy is trtnt! Vacsi utn, egy hzs, fraszt nap utn, kiss lemerevedett izmokkal, clba vettk a szllsunkat, ahol vrt minket a jl megrdemelt pihens!
Megtett tv (km): 86,68
Tekerssel tlttt id (ra:perc:mp.): 5:13:32
tlagsebessg (km/h): 16,5
4. nap (kedd)
Fertrkos – (Budapest)
Utlom az utols napokat a trkon! Ilyenkor mindig vget r valami j! Most is ilyen rzssel keltem, mg akkor is, ha neknk ez csak a szabadsgunk els 1/3-nak a vgt jelentette, hisz hazat utn jtt mg a tovbbi pihens/szabadsg.
Ma sem siettnk, gy a szoksosnak mondhat nem elkapkodott kels utn lementnk reggelizni. Felmlhzs utn mr nem maradt ms, csak szobakulcs leadsa. Itt kicsit furn nztem a szllsadra, amikor rm krdezett:
„- Fizettnk mr?!?!?!?!”
- Perszehogy’!
- Na, mindjrt megnzzk!”
Kisebb dohogs utn azrt csak kiderlt, hogy mr az els nap kifizettem mindent, gy senkinek nem kellett itt maradnia, hogy „lemosogassa” a szlls kltsgt.
Mg volt bven idnk, a nap is szpen sttt, ezrt lementnk a thoz, „elbcszni”. Meg kellett, hogy llaptsam: mg ma is szp!
Korbban megbeszltk, hogy hazafel a szmunkra ismeretlen kerkprutat vlasztjuk, ami vrhatan a szebb lesz ltnivaljban, mintha csak az orszgton tekertnk volna Sopronig. Mint utlag kiderlt, ez az t hosszabb, emelkedsebb, murvsabb, de megrte, mert sok szpet lttunk tkzben!
A soproni dombok kztt tekerve rtnk el egy, az erdben megbv gyngyszemet, ami nem volt ms, mint a „Tmalom”. (Ne felejtsd el, mi az erdei ton kzeltettk meg ezt a tavat, nem az orszgt fell, gy ez az rzs jogosnak mondhat!) Meg is llaptottam magamban: Kellemes felfrisslst knlhat az itt pihenknek a forr nyri napokon a Sopron s a Fert-t kztt tallhat Tmalom Frd. Lehet, rdemes lenne ide (is) valami aktv pihenst szervezni? (H, hny korbban bejrt helyre is mondtam ezt mr?)
Ezen a napon bettt a tikkaszt knikula (azrt az elz napi es-szl utn nem is bntuk annyira). Mgis! A ’km tele volt mr a Sopron eltti csak fel-fel-fel ttal. Semmi le-fel, le-fel, ami legalbb a lefel ton kiss pihentetbb lett volna. Forrsg, tikkadt szcskenyjak… ja, az nem, de mgis vrtam mr az emelkedk vgt. (Ahogy Body korbban helyesen megllaptotta: ki a fene gondolta volna, hogy egy skvidki t mellett ennyi dombot meg kell msznunk a tra sorn???)
Mivel mr korbban megbeszltk, hogy vit felsegtjk a vonatra, s utna hiba lett volna mg lehetsgnk egy kis vrosnzsre Sopronban, gy dntttnk, inkbb ezt mi is kihagyjuk s elindulunk a korbbi vonattal haza. Igazn nem volt ez nagy ldozat rsznkrl, hisz alig 1-2 nap s jra jvnk ide, s majd jl krbejrjuk a vrost, a krnyket gyalogosan, illetve kocsival!
Sopronba berve megkerestk az llomst. Gyorsan krbenztem a krnyken, hogy a mlhazskom tnkrement „malacorrt” (rugs zsinrszort, ami ezen a reggelen esett szt) kicserljem, de semmi lehetsg nem volt itt erre, csak a belvrosban. Deiszen’ onnan jttnk, gy ezrt mr nem megynk vissza, majd otthon orvosoljuk a problmt.
Mivel tbbrs vonatozs vrt rnk, ezrt bevsroltunk kaja, illetve „ivsgyileg” az lloms mellett tallhat ruhzban. Jcskn volt mg idnk az indulsig, ezrt a vonatra vrva segtettnk vinek, hogy a trra hozott plinkja nehogy rromoljon. (Nem is romlik mr r!!!)
Mint minden, a vrakozs is vget rt, bellt a vonat, melyre felpakoltunk, s kisvrtatva el is indultunk. A haza trl nehz lenne rdekfeszten beszmolni. Ljtos, „laposanpislogs” beszlgets, melynek a f tmja, a ltottak/tltek mellett, „nem is gondoltuk volna, hogy egy t mellett ennyi szintet kell megmszni ahhoz, hogy krbe lehessen kerekezni”, a tra sorn tapasztalt szl. Illetve a msik f tma az augusztusra tervezett Ipoly tra.
A 4 nap „dombos-szeles rzse” meg is ltszott kis csapatunkon. Felvltva aludtunk a hazavezet ton. Mg szerencse, hogy Gyrben nem felejtettnk el tszllni a msik vonatra. Csak rk krdse s lassan a vonatozs is vget rt. vitl elbcsztunk Kelenfldn. Majd Bodytl is a Margithdnl. Utna mr csak kettecskn tekertnk hazig. A vrosban kzlekedve egyre inkbb „ismers rzsek” kezdtek el motoszklni bennnk. Vrosi forgalom, dug, trelmetlen autsok, nyzsgs, kosz, bds! R kellett dbbennem, hogy ez „mennyire hinyzott mr nekem” a vadludak kztt.
Sajnos vget rt egy j tra egy j csapattal, de nem keseredtnk el, hisz „postafordultval” megynk is vissza Sopronba, gy az esetleg kihagyott Fert-tavi ltnivalk ptolhatak lesznek.
s most kellene valami frappns befejezs, vagy valami olyan, hogy mirt is rdemes ezt a trt msnak is teljestenie, vagy csak a Fert-tavat felkeresnie. Tn ez j lesz: Itt minden korosztly, illetve szabadidt hasznosan eltlteni vgy megtallja a szmra vonz programot. Hisz a t csodlatos termszeti adottsgokkal rendelkezik. Az rintetlen termszet kzelsge, a sok ltnival, szmos csodlatos kis part menti telepls ltkpe, a Fert-tavi strandok, a horgszsi lehetsg, a kiptett kerkprutak, stb., mind hozzjrulnak ahhoz, hogy jl rezze magt az ide ltogat. Azt hiszem neknk sikerlt ezt elrni. Jl, s aktvan pihentnk, j trsasgban, jt szrakoztunk. s mg szpet is lttunk...
Megtett tv (km): 33,51
Tekerssel tlttt id (ra:perc:mp.): 2:38:27
tlagsebessg (km/h): 12,6
Budapest, 2016. jlius 05.
Hege.
|