3. nap (htf)
Moggio Udinese-Udine
Elz este egyeztettnk a tulajjal, hogy mikorra is ksztsenek neknk reggelit. A megbeszlt idpontban lementnk, s a korbbi vendgltk helyett… elsre a stt helyisgek, majd kicsit ksbb egy idsebb riember fogadott minket. Gondolom valamelyik vendgltnk desapja lehetett, akr azt is el tudom kpzelni, hogy anno volt a tulaj, csak tadta a ksbbi genercinak az staftabotot, s mra csak besegt csaldtagknt tnykedik a szllban. Az tteremben mr meg is volt tertve szmunkra. Nagyon gy tnt, mintha csak mi lennnk azok, akik itt reggelit kapnak, nem volt tbb tertk (tn vendg sem???). Ahogy leltnk, mr jtt is a bcsi s mg felszolglta a felvgottat, s egyb, feltehetleg a htbl szrmaz dolgokat. Amg mi toltuk befel a kajt, jkedlyen szval tartott minket. Megtudtuk tbbek kzt azt is, hogy jrt mr Magyarorszgon, foci meccsen, vagy 40 ve.
Reggeli utn mg ittunk volna egy igazi kvt, m a bcsi nem volt sehol. A helyi vendgek, akik az egysgben krtyztak, jsgot olvastak, kiabltak neki, hogy „Emili (Szami szerint Mari) gyere mr be, ’iszen munka van”! Kv betol, bicaj felmlhz, majd kedlyes bcst vve (csakazrtis!!!) Emili bcsitl, megkerestk a vrosbl kivezet utat.
gy sem tallod ki, mi trtnt Szamival! Csak a szoksos! Meglltunk, hogy felltzzn… pr perc mlva csak azrt lltunk meg, hogy levetkzzn. Igen! Nlunk ez mindennapos trtnet! Ja… mr te is unod ezt az lland „ruhzkodst”? Kpzeld el, n vek ta ezt lem t! 
A vrost elhagyva ismt a trkp szerint jttk. Moggio Udinese utn pr kilomterrel vget r az aszfaltozott t. (A mai napra is maradtak mg alagutak, szm szerint 8 db.) Ez az tszakasz: mr a vroson bell j kis emelkedvel kezddik, de pr km utn „kisimulnak” a domborzati viszonyok.
Majd jtt a „sztrda” (strada senza barriere). Ez egy j minsg murvs t, taln valaha aszfalt volt, ami mra ennyire tnkre ment. Ez a murvs szakasz jobb minsg volt, mint nlunk nhol a fagykerektl felvert, jrhatatlan „kerkprtnak” csfolt „valami”. A „sztrdnl” kerlt el minket kt hzaspr, akikkel a nap folyamn tbbszr kerlgettk egymst, nha kisegtve a msik felet, hogy merre is kell tovbb tekerni.
Ha elfogadsz tlem egy j tancsot, ha te is erre jrsz: A murvs t vgn, elrve a kzlekedsi tszakaszt (magyarul kzutat)… balra fordulj!!! Ha bertl Amaroba, mris eltvedtl (mi gy jrtunk). Az „eltvelyeds” tnye Szaminak tnt fel elsre, amgy a trkp jelli a j irnyt, csak figyelni kellett volna. Ezt a krlmnyt a fent emltett prok is megerstettk (kzzel-lbbal integetve), akik szintn rossz irnyba indultak el, s mr visszafel jttek. Kzsen thaladva az autplya alatt, nemsokra bertnk Carinaba. Immr utoljra haladtunk t a Fella folyn, ’iszen valahol itt torkollik bele egy nagyobb folyba. (H de H vagyok! Pedig ezt az inft Szamitl tudom, aki egy egsz estt a neten tlttt ennek az infnak a kidertsvel.)
Venzone fel vettk az irnyt, immr kzton (vagyis itt mr megint letrtnk az tiknyv trkprl). Elg nagy volt a forgalom, de volt egy szls sv, amin knyelmesen lehetett tekerni (lellsvnak keskeny, gy n inkbb kerkprsvnak gondolnm, de ki tudja?).
Venzone szp kis vros, fleg a ftere, ahonnan rltni a szikrz napstsben frdz hegyekre. Fotzs, majd irny tovbb ismt az tiknyv szerint! Itt is elkszlt a trkpen csak „tervezettnek” jellt t. gy feltehetleg sk, vagy „skabb” terepen lehetne elrni ezen az tvonalon Gemonaba. Elsre ezen indultunk el, majd jtt rszemrl az isteni szikra!
Ne ezt vlasszuk, htra arc!!! Hiszen mi egy dolgot mindenkpp meg akartunk nzni, ami nem ms, mint Bordanoban a Lepke Hz (Butterfly House). Ha az j utat kvetjk, akkor ez a vrhatan nagy lmny kimarad! Htra arc! Ezt kveten ismt a GPS-re hagyatkoztunk, hisz nem volt lnyeges a knyv ltal javaolt tvonal, ami hol emelkedik, hol lejt, de ennek ellenre nem vszesek a terepviszonyok. Ha itt jrsz: a Lepke Hz csods, megr egy kis kitrt, hogy szpet/rdekeset lss. A hzak faln lv lepks kpek is megrdemlik, hogy megnzd ket. Bevallom, a Lepke Hznl bicajokat rizetlenl hagytuk, mert nyugisnak ltszott a krnyk. Szerencsre semmi gond nem volt a ltogats vgre, bicajaink, csomagjaink srtetlenl megvoltak, amg mi bent gynyrkdtnk a lepkk rptben. Belp 8 €/f. Lepkzs utn megprbltunk egy boltot keresni ebdvsrls rgyn, de nem volt szerencsnk, egyet sem lttunk. gy egy kv, majd utna irny Osoppo. A telepls fel tartva vette szre Szami, hogy lassan, de biztosan elhagyjuk a hegyeket s mg egy „bcs fott” sem csinltunk. Ezt azonnal ptolni kellett egy hegyes-kzs-„szelfi” keretben!
Osoppo illetve Buja kzt megint a GPS-re hagyatkoztunk, s nem a trkpre. gy csak ritkn rintettk az ajnlott tvonalat. A kzton elg nagy volt a forgalom (fton tekertnk ekkor mr), de mi szerencsre megszoktuk, illetve tovbbi szerencse, hogy itt is volt kerkpros sv. Szami, sajt bevallsa szerint, ezen a szakaszon mr fonalat, pontosabban „tvonalat” vesztett (s ez lnyegben Monfalconeig tartott). Mivel a tratrkprl mr le-letrtnk, a PDF-es trkpen nem tallta az j utat, gy nha azt sem tudta, hogy hol jrunk. Semmi gond! Dzsipisz (GPS) tudta a dolgt, gy egy kis eltvelyedsnk sem volt ezen a rszen.
Bujrl csak egy dolog maradt meg bennem: itt mr hes vagyok s emiatt (nem) kiss nygs. Szerencsre talltunk egy EuroSpart, ami szieszta idejn is nyitva volt. Bevsroltunk, illetve a bolt eltt meg is kajztunk egybl. Bujtl lnyegben ismt a tratrkp szerint mentnk Udineig. Ht… ersen fel-le-fel a terepviszony, nem rtott itt a vlts bicaj. Beszltk is Szamival, hogy most „csak” dombok kzt tekernk, de ennyit nem hasznltuk a vltn a hegyifokozatot magban a hegyekben sem, mint ezen az tszakaszon! De, az tvonal elnyre legyen mondva: legalbb nem volt forgalmas! Ennek ellenre… Lassan elegem lett a dombokbl, de gy tnt, Szaminak is. De muszj volt a mai nap vgt, Udint elrni, hisz itt volt a szllsunk.
tkzben egy szp kis templomot fotztunk Leonaccoban. De utna mr nem volt mese… jtt a vrva vrt vgcl.
Udine rohadt nagy (ipari) vros, s hol mshol, mint a tls vgn volt a szllsunk. Hogy jutunk itt t? Mi lesz velnk, ha eltvednk? De nyugi megoldottuk!!! Udinben a GPS irnymutatsa alapjn mentnk el a szllsig. gy szeltk t vele a vrost, mint ks a vajat. Nem tudom hnyadszor mormogtam hlt a GPS-nek. Sokadszor sem bntam meg azt a tnyt, hogy megvettk!
A szllsunk nagyon j volt, szuperl felszerelve minden knyelmi berendezssel, pl. lgkondi. Mr vrtak minket, le sem mlhztunk, mris mutattk, hogy hova tudjuk elhelyezni a bicajokat.
Az esti „mveleteket” a mr megszokott rutin szerint hajtottuk vgre: lemlhzs, frds, vrosnzs. Meg is llaptottuk, ez egy „szrke”, jellegtelen iparvros, kevs „ltvnyos ltnivalval”. Viszont a ftren elfogyasztott boraik nagyon finomak voltak. Ezt legalbb az elnyre lehetett rni. 
Borozs utn vacsorzni szerettnk volna. tkzben nekem a trdem fjdult meg, Szaminak a papucs trte fel a lbt. Nem elg a sntikls, mg az es is eleredt! Sta kzben nem talltunk sehol egy j kajldt. Ezrt irny vissza a szllsra, ahol a lnyeges inf beszerzse utn egy kzeli tteremben nagyon finom vacsit ettnk! Pedig majdnem ott is hagytuk mr a „gyors” kiszolgls miatt. tlap hinyban ismt Szamira vrt a rendels, de nem bntuk meg!!! Csirke, zldsg, polenta (n elsre valami kukoricaksa szer "izre" tippeltem, gy tnik, nem is fogtam mell a tippel) tk j fszerezssel. Jhet mskor is! Ezt kveten tnyleg nem maradt ms htra! Irny a szlls, s tegyk el magunkat holnapra!
Megtett tv (km): 67,33
Tekerssel tlttt id (ra:perc:mp): 4:27:24
tlagsebessg (km/h): 15,0
Max. sebessg (km/h): 39,0
Napi szintemelkeds (m): 495
Napi ereszkeds (m): 843
4. nap (kedd)
Udine-Monfalcone
Nem keltnk korn, hisz a mai napra kitztt cl csak a tengerpart elrse volt. A tv nem nagy, nzeldni nem sokat akarunk. Minek induljunk korn? gy nem vrt rnk ms, csak a megszokott, knyelmes reggeli tnykeds, kszlds, reggeli, amihez az elz szllsokkal ellenttben rendes „olasz” kvt adtak.
Reggeli utn felmlhztunk, majd egy kis kevers utn rtalltunk a helyes tra. Ma mr teljesen elhagytuk az tiknyv ltal ajnlott tvonalat. Maradt a PDF alap, illetve a GPS ltal kijellt tvonal. Megint, immr sokadszor megllaptottam, hogy a GPS j! rdemes volt ebbe beruhzni! Ezen a napon nem volt semmi extrm tviszony. Inkbb sknak mondanm, mint emelkedsnek.
Els nzelds, tervezett megllnk Palmanova vrosa volt. Bevallom, amikor a trt terveztk, sokkal tbbet vrtam ettl a ltnivaltl! Kilencszglet erd, rdekes vros, illetve kls falszerkezettel. A ftere, a vros szerkezete, a vrost krllel erdrendszere rdekes, de nem igazn hozott lzba bennnket, hinyzott a „mindent lenygz hangulat”. Nem is erltettk az esetleges nevezetessgek felkeresst, megtekintst. Na j, mgis bementnk egy helyre… egy boltba, ahol megvettk napi betevnket, vagyis az ebdet. Ami a bolthoz tartozik: Utunk sorn itt lttunk elszr egy kreget/koldul migrns kinzet egynt.
Visco utn trtnt: Tudom, hogy kicsit emelkedik… tudom, hogy kicsit szembe fj a szl… tudom, hogy kicsit fradt vagyok. Ha ezt sszeadom… tuti ezrt nehz tekerni! De ennyire??? Ennyire szenveds lenne a trtnet? Van tipped mi lehetett ennek az oka?
Defekt!!!! Hurr!!! Valahol sikerlt sszeszednem egy rajzszget. Ennyit a defektmentest szalagrl… persze, hogy mellette ment be ez a rohadk szg. Egy gyors szerels az rokparton, majd folytattuk utunkat. A trapumpval csak „majdnem jra” fjtam fel, minek erlkdjek, majd a legkzelebbi benzinkton felnyomom teljesen jra. Aha, ptoltam volna, ha… 8-10 benzinkt mellett tekertnk el, de sehol nem volt egy autspumpa, kompresszor. Kivve egyet, ami csak 3 brig nyomott (mi van???). Az nekem kevs!
San Vito al Torre magassgban lehettnk, amihez emlkeim szerint 3 dolog kapcsoldik. Az els: s egyben legfontosabb, az ebd. Egy kis kitrvel meglltunk egy tmenti pihenhelyen s megebdeltnk. A msodik: a „zeng fk”. Ezen a napon feltnen, s szmomra mr szinte (rohadtul) zavaran hatottak az elbb emltett „zeng fk”, pontosabban a frl ered (szinte) elviselhetetlen zaj. A fk koronjbl valami furcsa zeng, vagy csicserg (???) hang hallatszott folyamatosan, nem kicsi hangervel. n elsre valami madrnak gondoltam volna, Szami kabcra tippelt. Vgl is belegondolva, neki lehetett igaza. A harmadik: az egyik fa alatt sikerlt sszeszednem pr hatalmas fenytobozt. Utlag Szami ezt a fajta ft kinevezte „kedvenc fjnak”. Brhol ltott ilyet, egybl emlegette a „kedvenct”. Itthon rkeresett, s kiderlt, hogy ez a mandulafeny. A tobozokbl kiszedett magot majd megprbljuk itthon elltetni, htha…
Ebd utn folytattuk utunkat. Sagradoig semmi emltsre mlt nem trtnt. A vros hatrban feltnt pr „migrns kinzet egyn”. A vrosba rs eltt meglltunk fotzni az Isonz folynl, ahol szintn tbb migrnst lttunk. A vrosban meglltunk egy kvra, szerinted lttun itkt migrnsokat? Na igen, nem is keveset! Ennek fnyben magukra mertk hagyni a bicajokat? Szerencse, hogy nem is akartunk itt nevezetessgeket felkeresni.
Fogliano-Redipugliaban, lnyegben az Isonz foly kzelben, megtekintettk az I. Vilghbors Katonai Emlkhelyet, az Emlk Parkot s az Osztrk-Magyar temett. Bevallom, a trtnelmi tanulmnyaimbl mg megvolt az Isonzi csata, ahol sok osztrk-magyar katona vesztette lett. De arra nem gondoltam volna, hogy ilyen monumentlis emlkhellyel/helyekkel tisztelegnnek az elhunyt katonknak. Nem is annyira gyorsan, de legalbb knyelmesen krbe nztk a fent emltett nevezetessgeket. Annyira megfogott ez a „trtnet”, hogy titkon remnykedtem a nyaralsunk alatt mg visszatrnk ide. Sajnos ebbl nem lett semmi.
A nzeldst tett kvette, pontosabban tekers. Most mr csak Monfalconeba, a szllsunkra kellett lerni. GPS ismt jl vizsgzott, elvezetett minket a tengerpartra. Bevallom, a temett elhagyva mr vrtam a tengerpartot. Na nem m a mr elre behttt sr miatt! dehogy!!! Kiss nygs is lettem, hogy a kempingbe kisebb nehzsgek rn sikerlt csak bejutni. De ez is megolddott.
Mr itt reztk: Kr, hogy vget rt ez a tekers trtnet, annak ellenre, hogy most ms kalandok/lmnyek vrnak rnk, mind a ketten sajnltuk, hogy a pihensnk aktv szakasza ezzel vget is rt. m a beszerzett/meglt lmnyek, a megismert termszeti csodk mg sokig elksrnek minket, ezt mr elre reztk!
Bicajokat letmasztottuk, s gy ahogy volt, lemlhzs nlkl fel is „psssssziszentettnk” egy-kt srt. Ami tny, nagyon meleg volt ezen a napon, jl esett a hst ital! Meg klnben is megrdemeltk, hisz a tervezett trnkat teljestettk, s most mr csak a tengerparti nyarals vrt rnk! Ennek tkrben srzssel egybekttt lmnybeszmol utn irny a part! A frdzsnket csak az vi ltal fztt, hazai zeket felelevent, roppant finomra sikeredett paprikskrumpli tudta megszaktani. Kaja utn vissza a tengerbe, majd az gyba. gy rmlik… ma este sem kellett altat dalt ddolni ahhoz, hogy gyorsan elaludjunk! 
Megtett tv (km): 53,48
Tekerssel tlttt id (ra:perc:mp): 3:18:02
tlagsebessg (km/h): 16,2
Max. sebessg (km/h): 37,7
Napi szintemelkeds (m): 645
Napi ereszkeds (m): 1.132
5. nap (szerda)
Monfalcone-Grado-Monfalcone (kocsival)
Ez a nap kiss „olyan semmilyenre sikeredett”. Reggeli utn beautztunk Gradoba, hogy ott majd egy jt hajkzzunk, illetve utna pancsoljunk a helyi strandon. Ezzel nem is lett volna gond… ha tudta volna valaki, hogy hova is kszlnk pontosan, a haj honnan is indul, illetve a strand milyen llapot.
Beautztuk szinte a fl vrost, majd jl nem talltuk meg a hajinduls helyt. (Idjrs jelents: mr most meleg van!) Valami „indulhely szersget” talltunk… ahol csak vrtuk a hajt… csak vrtuk a hajt… csak… De nem jtt! (Idjrs jelents: nagyon meleg van!) Akkor nztk meg jobban a tbln lv trkpet! Kiderlt, hogy nem is ITT kne vrakozni, hanem OTT. … (Idjrs jelents: rohadt meleg van!) Na ok, ez a program kilve, a kvetkez haj csak dlutn, a szieszta ideje utn indul. Hurr! Ebben a knikulban megvrjuk? Tuti, hogy nem, irny tovbb! Vagyis… Irny a strand. A szabad strandon „aligrnyk”, se egy ltz flke, se egy… szval semmi se! Bezzeg a fizetsn! Ott a knan, ott van minden, amit csak szeretnl. (Idjrs jelents: mg rohadtabb meleg van!) Jl megbeszltk: minek fizessnk azrt ami „otthon” ingy’ megvan. Irny vissza Monfalconeba. Ha ezt tudtuk volna, s jobban rkszlnk: hguta, illetve idegeskeds nlkli lehetett volna ez a trtnetet, akr mg lthattuk is volna, amit elterveztnk. A „kalandok” ellenre gy tnt, hogy ez egy szp kis vros, ezrt Szamival jl meg is beszltk, hogy msnap visszajvnk ide bicajjal, s legalbb kicsit krbetekerjk, megnzzk a vrost.
Visszarve a szllsra a fennmarad, nem kevsb forr napot pancsolssal, hideg sr szrcslsvel tettk elviselhetv.
6. nap (cstrtk)
Monfalcone-Grado-Monfalcone (bicajjal)
A korbban megbeszltek szerint reggeli utn felpumpltuk a bicajomat, vgre rendes nyomsra, s elindultunk Grado fel. (Idjrs jelents: mr most rohadt meleg van!) Kis kerlvel kzeltettk meg a mai napra kitztt clunkat, mivel elz nap felfedeztnk egy utat, amire kvncsiak voltunk, hova is vezet. Gradoig semmi emltsre mlt nem trtnt: tekers kzton, elviselhet forgalom, meleg, ami szinte mr knikula. Grado tbltl, ami azrt jcskn kvl esik a kzponttl, egy „frappns” kis kerkprton tekertnk a vros szve fel. Az utat tbb helyen leanderek, illetve Szami kedvenc „zenl fi” veztk (a’ la mandula feny, kabckkal tzdelve, knikulban jl tstve).
A vros szvbe berve nzelds, fotzs ezerrel, majd utunkat a hres Gradoi lagnk fel vettk. Itt tallhat egy kb. 4,8 km-es hd, vagy inkbb sszekt t, vagy mg inkbb tlts, ami Gradot Belignaval kti ssze. s mit ad isten… az t mellett egy kivl minsg kerkprton „osonkodhat” t az, aki veszi ehhez a fradtsgot. rdekes lmnyt nyjtott ez az oda-vissza kzel 10 km-es tszakasz. Jobbrl-balrl a tenger, ami a klnleges s szp ltnivaljval elvarzsolt minket: szigetek, visszatekintve maga a vros, s nem utols sorban a szinte rintetlennek tn lagna, a maga flra-, s faunavilgval. Csoda, hogy itt (is) egy csom kp kszlt?
A hd vgt elrve dobtunk egy „kackis htraarcot”, s mg jl krbebicajoztuk a belvrosban tallhat kis szigetet. Egyik hdon be… a msikon ki. s fot-fot-fot ezerrel.
Mr itthon fedezte fel Szami, hogy Grado egyik nevezetesnek, illetve szpnek mondhat vrosrszt kihagytuk a nzeldsnk sorn. gy jrtunk, sajnljuk, de majd legkzelebb! (Igen ez megint az a tra, ami a kpzeletbeli listnkon felkerlt a „brmikor megtennnk jra, meg jra” kategriba).
Amikor gy reztk, hogy amit meg akartunk nzni, azt mr kipipltuk, hazafel vettk az irnyt. Mr Grado belvrosban reztk, hogy lassan eljtt az ebd ideje, ezrt meg is nztk pr tterem tlapjt. Bevallom, mg a befel vezet ton lttam egy szmomra szimpatikus ttermet, s igyekeztem Szamit rbeszlni erre. Szerencsre engedett a nyomsnak, gy visszatekertnk, lnyegben a vros szlre, ahol knyelmesen, s nem utols sorban bsgesen megebdeltnk. Mivel (sajnos) a nyarals vgn voltunk, gy lttuk, hogy az ltalunk tervezett kltsgvets jval alatta marad a fels korltnak, ezrt gy dntttnk… „Egyszer lnk! Most jhet a dzsls!” gy kirgtunk a hmbl: leves, ftel, sr, kv. Hogy ez mennyibe fjt? Inkbb csak €-ban rom le (62 €). Mindezrt roppant zletes, s bsges adag kajt kaptunk! (Idjrs jelents: rohadt meleg van!)
Hazafel mg meglltunk egy tszli zldsgesnl, amit elz nap fedeztnk fel, s roppantul zlett a „zldsg z zldsg” (semmi meleghzi szar, ez garantltan kint ntt/rett be a szntfldn). Jl bevsroltunk paradicsombl, paprikbl, illetve gymlcsbl. Mg egy flaska borral is beprblkoztunk. (A borrl: Nem volt rossz, de Udine-ben klasszisokkal jobbat ittunk.)
(Idjrs jelents: rohadt meleg van!) Nem tekertnk nagy tvot, azt is sk terepen, de mgis sokkal frasztbbnak reztk ezt a rekken hsg miatt, mint ms esetben. A knikula miatt alig vrtuk, hogy visszarjnk a szllsra, s vehessnk egy j kis hst frdt a „Ss Balaton”-ban. Ez ki is tlttte a nap htralv rszt, gy errl mr nem sokat lehet rni.
Megtett tv (km):58,14km
Tekerssel tlttt id (ra:perc:mp): 3:30:02
tlagsebessg (km/h): 16,5 km/h
Napi szintemelkeds (m):123 m
Napi ereszkeds (m): 135 m
7. nap (pntek)
Monfalcone-Aquileia-Monfalcone (kocsival)
Ezen a napon tbb tratlet kzl vlogathattunk. Sissy Kastly, Aquileia, esetleg a korbban mr megltogatott I. Vilghbors Emlkhely. Vgl is, tbbsgi akart alapjn, Aquileia gyztt.
Reggeli utn mind a ngyen felkerekedtnk s felkerestk a vrost, kocsival. Tbb prblkozs utn sikerlt a legfbb nevezetessg, a Basilica di Santa Maia Assunta (Szent Mria Bazilika), kzelben leparkolnunk. Nem is gondoltuk volna, hogy ez az „egyke” nevezetessg tbb rai elfoglaltsgot fog jelenteni szmunkra. Miutn a mr kvlrl is hatalmasnak tn templomot jl krbefotztuk, s vgre belptnk, sajnlattal vettk tudomsul, hogy tilos fotzni! Pedig lett volna mit!!! Magban a templomban: mindentt megtallhat, mg vszzadok utn is lenygz mozaikpadl. Maga a templom j rtelemben vve a szt, „htborzongat” benyomst tett rnk. Kr lett volna kihagyni!
Kombinlt jegyet vettnk, gy lemehettnk az altemplomba is, ahol a fent rtakhoz hasonl lmnyek rtek minket. Szami az ltalunk vitt ismertetben mr korbban kiszrta, hogy az altemplomban a fali rajzok kztt tallhat egy „magyar” vonatkozs kp is. Egy hun vitz, aki htrafel nyilazva vgtat lovn. Az ismertet szerint ezzel a rajzzal lltottak emlket annak, hogy Attila hadai leromboltk a vrost 452-ben. Szami nem nyugodott addig, amg ezt a kpet fel nem fedezte a freskk kztt! A lnyeg, hogy meglett, gy is nyugodt szvvel hajthatta nyugovra fejt este, nem maradt benne hinyrzet!  
A jegybl add lehetsget kihasznlva megtekintettk a Keresztel Kpolnt is. Megtekintettk… tn ennyi elg is errl rszemrl. Vagyis nem igazn jtt be.
A belpnk a templom mellett tallhat torony megltogatsra, vagy inkbb megmszsra is feljogostott minket, amit ki is hasznltunk. Ahogy a rohadt nagy melegben kzdttnk, (szuszogtunk) „fnekfele” a lpcskn, Szaminak mg maradt kedve, ideje lpcsket szmolni. Megszmolt vagy 127-et ebbl.
Ahogy „szuszogjuk fel” a lpcsket, s mr csak nhnyat kell megszuszognunk, hirtelen megszlaltak fejnk felett a harangok. (Szerintem Quasimodo keze lehetett a dologban!) Az elttem msz csapatbl tbben „rmlten” sikoltottak fel. Gondolom meglepte ket a nem vrt, ers, testet is megremegtet hangorkn. Bevallom… bennem is elsre „megdobbant valami”. A sz szoros rtelemben mintha a testemben fordult volna meg a „harang hangja”, hogy gy adjon teret a visszhangnak. Furcsa egy rzs volt!
Ahogy felrtnk, kiderlt, hogy mindez a hanghats „csak” hrom harangnak ksznhet. Csak hrom, de annl hangosabb "harangocsknak"? Igen!
Ahogy fent fotzzuk a krnyez panormt, a kiltst, a harangoknak ismt sikerlt rm/rnk hoznia a szvbajt. gy tnt 15 percenknt „muszj” megszlalniuk, hogy a fent lv turistkat riogassk, vagy mg inkbb ezzel knyszertsk ket a lemenetelre, hogy teret adjanak a kvetkez csapatnak, akikre majd jl rhozhatja Quasimodo a szvbaj. Ha ez a cl, akkor elg hathatsan sikerlt ezt megoldani! 
A tren toltunk egy kvt, majd ismt elvltunk. Szami szlei elindultak fagyizni, mi meg a korbban felfedezett romokat (az kori „Aquileia Forum”-nak maradvnyait) lefotzni. Szerintem a fotk tbbet meslnek majd a ltottakrl, mint amennyit n ehhez hozz tudnk hirtelen fzni. (Mirt volt olyan rzsem, hogy ezek az oszlopok csak engem hoztak lzba? Szami is csak „ktelez” formalitsbl jtt velem fotzni? gy volt drgm? )
s mr megint nyakunkon az ebdid! Sikerlt a tbbieket rbeszlnem/rbeszlnnk, hogy egynk abban az tteremben, ahol mi mr tegnap „felbukkantunk”. Ha nem is olcs, de tuti, hogy finomak a kajk. A kzs beleegyezst tett kvette, gy tkocsikztunk a „nagy hdon”, amit mi tegnap mr bejrtunk bicajjal. Ksbb az tteremben a korbbi minsg kaja elfogyasztsa mellett mg elborozgattunk, beszlgettnk, majd a kormnyrudat a szllsunk fel fordtottuk.
A szllsra visszarve jtt egy kis pancsols, majd fj szvvel megkezdtk a cuccok sszepakolst, hisz msnap mr lejrt a „mandtumunk”. Haza kell menni! (Nem lehetne, hogy visszafel is gy menjnk, ahogy jttnk? Bicajjal visszatekernk Villachig, majd onnan kocsival haza "kzlekednk"?   )
s… jjel megint esett, nem kicsit! gy tnik… ez a nyarals, ahogy kezddtt, gy is vgzdik… esben jttnk, s esben megynk. De most mr kit rdekel? Jl sikerlt ez a lnyeg.  
8. nap (szombat)
Monfalcone-Budapest (kocsival)
Sajnos elrkezett az utols nap. Nem mondom, hogy rmmel tlttt el minket! Tbb oka is volt. Vget rt egy j kis nyarals, melynek sorn ezernyi lmnnyel lettnk gazdagabbak, s nem utols sorban a korai kels, hogy viszonylag emberi idben hazarjnk. (Cirka 700 km autzs vrt rnk ezen a napon, s most nem volt kztes pihen, mint az utunk elejn.)
A fentiekre tekintettel n mr felkeltem 05.45 rakor. Tny, nem tl korai ez, de amikor az ember hozzszokott a jhoz, vagyis a ksi kelshez, mgis annak tnt.
A holmi nagy rszt mr elz nap sszeraktuk, de azrt erre a napra is maradt tennival. Pl. bicajok „felappliklsa” a csomagtartra, illetve a mg reggel is hasznlatban lv cuccok bemlhzsa.
Knyelmesen megreggeliztnk, majd tadtuk a lakkocsit, gy tnyleg nem maradt ms vissza, mint maga az induls.
Na j! Itt is volt mg „sztori”! A ktelez formasgok utn, bcszul, elmentnk mg meginni az „utols” olasz kvnkat. (Hiba no’! Rohadt j ez a kv! Nehogy m’ „bcskoffein” nlkl induljunk haza!) A pultban lv hlgy, ahogy szrevett minket, mr elre tudta, mit is fogunk krni. Krdezte, hogy most is 3 eszpressz? Pr bartsgos mondat utn Szami elmondta, hogy ez az utols kvnk itt. Erre a pultos el adta a „hatty hallt” olasz verziban. „ ne, jajjjjjjjj ez nem lehet igaz, most nagyon szomor lesz!!!!” Szval olyan j kis olaszos temperamentummal bcszott el tlnk. Bevallom jl esett, mg ha nem is volt teljesen szinte a „szndarab”. A napi 1-2 kvn kvl sosem beszltnk, gy nem hinnm, hogy a bnata vals volt, de mgis… megint megtapasztaltunk valamit az olasz figyelmessgbl.
08.00 ra krl mr ton is voltunk hazafel. Mit is lehetne egy 7-8 rs kocsikzsrl rni? (Pihenkkel, kitrvel 10.00 ra is volt ez az id.) Csak pr gondolatot:
-
Vltva vezettnk hazafel.
-
A tj kocsibl is szp volt. Tbbszr megprbltuk beazonostani, hogy hol is tekertnk az elmlt napokban. Inkbb kevesebb, mint tbb sikerrel sikerlt csak ezeket a helyeket a szlknek megmutatni. Meg is llaptottuk, hogy bicajrl sokkal szebb, szrakoztatbb volt ez az t, mint az aut lsrl.
-
Szami, illetve vi a hazaton szmoltk az auts alagutakat. Tbb mint 40 lett a vge.
-
A magyar hatrt ebdid magassgban rtk el, gy lassan harapnivalrl is gondoskodni kellett. tkzben kinztnk Rnkn egy j kis kajldt, a Szkely Tanya Csrdt. Kb. egy rs „pihen”, s egy nagyon finom, nem utols sorban gyorsan elksztett, felszolglt ebdet kveten folytattuk utunkat hazafel. Az tteremben azrt volt egy negatv lmnynk is! Mgpedig egy rgi rdis msorhoz prblta a helyi cignyzenekar hasonltani magt: „J ebdhez szl a nta!” Az ebd j volt, na de a nta??? Bevallom, nekem botflem van a zenhez… de akkor azt is valljuk be, hogy nekik is! Inkbb elvittk az ember tvgyt, mint meghoztk. s ami bosszant…. Volt, aki ezrt a kornyiklsrt, zennek kzel sem nevezhet hangoskodsrt mg pnzt is adott! Ht!
-
Egy rvid kitrt tettnk Farkasgyepre, ahol a korbban „helytakarkossg” cmszval ott hagyott cuccokat felvettk, illetve az ide sznt dolgokat kipakoltuk, s mr mentnk is tovbb. Laksunkba gy 18.00 ra utn rtnk fel. Erre a napra mg a kzs elpakols, Szamira a moss, rm a fotk letltse vrt. Illetve tovbbi kszlds, hisz msnaptl mentnk tovbbi nyaralsra, Bk-re. Este mg kzsen megnztk a trn ksztett fotkat. Kicsit radoztunk, hogy de j is lenne visszamenni, s jra, meg jra megllaptottuk, hogy ez egy j kis tra volt.
Hogy is lehetne ezt a „kalandot” rviden sszefoglalni? Taln gy, hogy ha a hegyekrl, a „hegyfzrekrl” mondannk valamit, ami a trnk sorn vgigksrt minket, s a legnagyobb lmnyt nyjtotta szmunkra.
Itt nagyon is igaznak hatottak az albbi mondatok: Ezek a monumentlis sziklk, erdk, szinte reztettk velnk, hogy „tisztelni kell a hegyet! Mert itt nem te vagy az r kisember, csak egy kis porszem vagy a hatalmasok kzt! s ha nem vigyzol, akkor ez az ris gy sszeroppant, mintha nem is lteztl volna soha! Ha viszont sikerl megtallnod a helyed a hegy vilgban, csodlatos ajndkokkal fog elhalmozni: A zord sziklk helyett termszet alkotta gynyr szobrokat fogsz ltni, zuzms-mohs kvek kztt csrgedez friss patakot, zg vzesst, a vlgyekben virgz rteket! Az gen a felhk csak neked jtszanak majd, ltenek furcsa alakzatokat.”
Ha fenti gondolatok igazak… gy rzem tbb ezerszer is sikerlt ezt az rzst tlnnk, megtapasztalnunk… gy lehet, hogy a fenti gondolat alapjn sikerlt megtallnunk a helynket a hegy vilgban, s ezrt csodlatos ajndkokkal halmozott el minket? Azt hiszem, tbbszr is sikerlt ezt az rzst meglnk a napok sorn! Kvnom, hogy ld t te is azt, amit mi megtapasztaltunk, reztnk utunk sorn! J bicajozst, j trzst a Millenniumi vast nyomvonaln!
Budapest, 2017. jlius 20.
Hegeds Lszl
|