Mindenbl egy kicsi!
(2011. jlius 22. - 2011. jlius 24.)
(Avagy egy „kis” kerkprtra, s egy „kis” gyalogtra a Velencei-t krl.)
Bevallom a tra alaptlett tbb „aprop” is indokolta:
- 2010-ben a szoksos neten val szrfzs kzben, „keressnk lehetsges tratleteket, tvonalakat” cm, komoly s idignyes semmittevs kzepette bukkantam r a Pkozd kzelben lv „Ingkvek-et ismertet” tlersra. Kifejezetten rdekesnek talltam azt, amit els, rvid olvasatra megtudtam rla. Mr ekkor gy dntttem ezt ltni kell! Hogy mit is?? „A Velencei-hegysg lepusztult felsznbl elbukkan grnittmbk ellenlltak az erzinak, s a kztk lv hasadkokbl a vz s a szl felsznalakt munkja hordta ki a trmelket s a mllsi anyagot. Napjainkra a krnyezetkbl kiemelked, lekerektett l, egymsra tornyozd sziklacsoportok formjban bukkannak a felsznre. Nmelyikk festi, esetenknt bizarr formcit alkotva olyb hat, mintha a bizonytalan egyenslyi helyzet sziklkat emberkz hnyta volna egymsra. Az erzi ltal erteljesebben megmunklt, gmblyded alak sziklkat a helyi npnyelv gyapjzskok nven emlegette. Pkozd szaki elterben magasod Pkozdi-ingkvek nevezetesebb formcii a Sr-hegy (226 m) keleti oldalban emelked Gomba-k s Kis-Cip, valamint az ettl szakra, a Pogny-k (241 m) cscsa krl elszrt Pogny-k, Oroszln-szikla, Kocka-k s Pandr-k. A Pkozdi-ingkvek a telepls fell tbb, kerkprral is jrhat turistaton megkzelthetek, emellett az ingkveket az 1994-ben ltestett Grnit fldtani tansvny is sszekti. A Pogny-k cscst kpez ingkveken cirill bets feliratok, „graffitik” emlkeztetnek arra az 1991 eltti idszakra, amikor ezen a terleten a Magyarorszgon llomsoz szovjet hadsereg egyik gyakorltere helyezkedett el.”
- A kirnduls tovbbi apropjt erstett az is, hogy kis haznkban ez az egyedli nagyobb „vizes hely” amit mg nem jrtunk be bicajjal. Megvolt mr a Balaton, annak kistestvre, a Kis-Balaton, a Fert-t, a magyar Duna, illetve a magyar Tisza teljes szakasza, stb. Akkor mirt maradjon ez a tralehetsg kiaknzatlanul a hinylistn?
- Mr az elzetes tervezs idszakban egy tovbbi tlet krvonalazdott bennem. Lassan 10 ve vagyok tagja a turistaegyesletnknek, m ez alatt az id alatt mg nem volt olyan „vegyes tra”, ahol a kerkprozst, illetve a gyalogtrt vegytettk volna. Az „ismerkedjnk a tra gondolatval” cm hadmvelet sorn gy dntttem, hogy ez a kirnduls kivlan alkalmas lehet egy olyan „rendezvny” lebonyoltsra, ahol a viszonylag knny terepviszonyokbl, a tvokbl addan ezt a trt az is brja, aki csak a gyalogos, vagy csak a bicajos turisztika gt zi rendszeresen. Szval legyen ez egy olyan kirnduls, amiben van „Mindenbl egy kicsi!”
A tra megtervezsnl, a ltnivalk sszersnl nem tkztem klnsebb nehzsgbe, (mint pl. a Tisza menti trnknl, ahol szinte semmifle rott anyagot nem talltam errl a neten, illetve boltban.). A Velence-tavi tjegysgrl tbb trkp beszerezhet a knyvesboltokban, szmos tibeszmol, tralers is tallhat errl a neten, gy csak a meglv informcikat kellett a „sajt szjunk ze szerint” sszerakni.
Irny a bolt! Vegynk trkpet, tervezznk tvonalat! Irny a net, nzznk ltnivalkat!
Miutn mr volt egy hozzvetleges elkpzelsem az tvonalrl, a ltnivalkrl, a komplett kirndulsrl, egyeztettem a gyalogosszakosztly vezetjvel, lenne-e kedve egy ilyen vegyes tra lebonyoltshoz, a gyalogos rsz vezetshez? Ismertettem vele az elkpzelsem: honnan induljunk, hol legyen a szls, merre menjnk stb. Ez nagyvonalakban abbl llt, hogy vonattal elcsattogunk Pusztaszabolcsig, majd innen vgunk neki, bicajjal, a kb.14 km-re tallhat Velencei-tnak. A szllsunk az Ingkvek kzelben lv Pkozdon lesz, hogy msnap innen vghassunk neki a fent ismertetett termszeti kpzdmnyek megismersnek. A harmadik napon a t fennmarad rszt jrnnk be, ismt csak kt kerken. A vlasza: Lenne!
Ezt kveten mr csak ki kellett dolgozni a vgleges rszleteket. A meglv anyag birtokban ez mr rutin feladat volt, hisz gy a tra gyalogos rsznek lebonyoltsa mr nem az n dolgom.
Kora tavaszra mr megvolt szinte a teljesen ksz egyesleti kirs, melyben szerepelt minden lnyeges adat: jelentkezsi hatrid, tvonalterv, ltnival, vonat, szlls (nagyjbl egyeztetve, hogy majd a vgleges idpont eltt pontostunk). Szval megvolt minden (n legalbbis azt hittem). gy a tra szervezst flre is tettem. Lassacskn gyltek a rsztvevk is, els krben 5 f.
s jtt a kszre szervezs. Ekkor mr csak egy dolog volt vissza: a pkozdi szlls vgleges lefoglalsa. Hvom a kora tavasszal beszerzett, „szllsgyileg egyezetett” telefonszmot, melyen az „elfizet nem kapcsolhat”. rok egy udvarias e-mailt, arra sem mltatnak, hogy vlaszoljanak. Felhvom a polgrmesteri hivatalt. Tudomsuk szerint mg mkdik a cg. jabb prblkozsok, sehol semmi eredmny. Jtt egy korszakalkot tlet, telefon az ottani kollegmnak, akitl megtudtam, hogy a kinzett szllsunk megsznt. Tulajdonosvlts, feljts. Nem is ez a gond, de akkor a neten mirt is hirdetik magukat mkd szllsknt? Ezzel a „semmivel” elment gy 1,5-2 ht. Nem mondom, hogy kezdtnk kifutni az idbl, de azrt bosszantott, hogy a mai modern vilgban egy ilyen piti adat beszerzse kzel kt hetet vett ignybe.
Termszetesen korbban is keresgltem mr a teleplsen, neten szllst. m a Velencei-tnak, Pkozd, nem annyira frekventlt helye, hogy csak gy „hemzsegnnek” a szllsok, mint pl. a Balatonnl. Lett volna tbb szlls gy, ha megbontom kis csapatunkat: pran a „Marinninl”, mg pran „Katinninl” alszanak, ezt szerettem volna mindenkpp elkerlni. Egy sznak is szz a vge, hosszas keresgls, telefonlgats utn vgre talltunk egy szllst, ahol mindenki elfrt egy fedl alatt. (Az egsz teleplsen csak egyet!!! s ekkor mg csak 5 frl volt sz! )
A szllsunk, mint kiderlt 6 f knyelmes befogadsra alkalmas. Itt a komplett lakrszt fizettk fix ron, gy nem volt mindegy, hogy t, vagy hat f fizeti ki a lakst. Nem mondom, hogy eszeveszett keresglsbe kezdtem, hogy ki is legyen a hatodik, ezt hozta a vletlen. A Zselicben tartott „2. Stafika tallkozn”, egy spontn beszlgetsnl (ki, merre trzik, mit tervez erre az vre), Lea felvetette, hogy t rdekeln ez a tra, ha befr a csatba. H’ m’, hogyne frt volna’ be!!! Mris megolddott a hatodik ember, gy olcsbb lett a szlls. (Tanult kollegm szavaival lve: „ezen a megsprolt pnzen tudod, hny kisfrccst meg lehet inni???”) Szval… ennyi elzetes, semmitmond mese utn ismertessk, mibl is llt a tra! Nzznk pr szmadatot:
Kerkprostra adatai:
Tranap
|
Napi tv (km.)
|
Tekerssel tlttt id (.p.mp.)
|
tlagsebessg (km/h)
|
Max. sebessg (km/h.)
|
1. nap
|
51,89
|
3.56.30
|
13,1
|
34,4
|
2. nap
|
16,34
|
1.13.42
|
13,2
|
36,6
|
3. nap
|
43,27
|
2.49.47
|
15,5
|
34,3
|
ssz.:
|
111,5
|
7.59.59
|
---
|
---
|
Gyalogostra adatai:
Tranap
|
Napi tv (km.)
|
2. nap
|
Kb.: 10 km.
|
Kerkprostra tvonala:

Gyalogostra tvonala (kb.):
Mg mieltt belevgnk a „hogyan trtnt” lersba, egy kis szsszenet. A tra eltti dleltt rkeztnk haza kedvesemmel, Szamival. Knyelemes pakols msnapra, nem rohantunk, hisz idmilliomosok voltunk. Este „csak” sznhzba kszltnk, majd msnap a trra. pp mlhzom fel a bicajomat, pakolnk bele a zskba, illetve pumplnm fel a kerekeket. Ekzben a szelepet forgatnm helyes irnyba, s… Ht nem el volt pattanva egy kll a hts agyon???? Tippem van, hogy hol, mikor, mitl kvetkezett ez be, de nem befolysolta azt a tnyt, hogy a bicajt soron kvl meg KELL szerelni. Szerencsnk volt, a jegyeink megvoltak, illetve mg viszonylag idben lltam neki a bicaj felmlhzsnak, gy szrevettem a hibt, volt idm elkszlni a sznhzig.
Mlha le, kerk ki, gumi le (na nem az a gumi!!!). Persze, hogy a fogaskerksor mgtti kll pattant el, ezzel is csak nvelve a szerelsre fordtand idt! Szerencse, hogy mindig volt/van nlam tartalk kll. Kllcsere, fogaskerksor felrak, gyors centrrozs, gumi fel (mg mindig nem az a gumi), mlha vissza. Folyamatban csinltam, mgis jl elment vele az id. Ennek ellenre… Idben odartnk a sznhzba, mg a darab is tetszett!!!!
Folytats: ITT
|